Rúrí

People may have different motivations to express themselves artistically; and for Rúrí (b. 1951) art is the language. It allows her to express herself in ways that would not have been viable through the written or spoken word. She touches on issues that matter to all of us; she raises questions concerning life and coexistence, of cosmic coherence; she challenges the relativity of objects and phenomena and queries the coordinate system that man has established to structure his surroundings. Rúrí’s art cannot be classified and labeled, it appears in the most diverse forms: sometimes cool in design, then inconceivably poetic, it puts the viewer by turns in the role of a conventional onlooker or an active participant. Her works are conceptual, in the sense that they are linked to precise ideas and based on theory or perception, but they all have a tangible and sensory aspect.
The fragility of nature and man’s behavior towards it has been one of the matters that Rúrí has repeatedly discussed in her art. Rúrí’s art is direct and her opinions hardly escape the attention of the onlookers of works such as Archive – Endangered Waters from 2003. The work was first shown at the Icelandic pavilion at the Venice Biennale. It consists of 52 big transparent color slides that all show Icelandic waterfalls that were endangered because of plans of building power plants on the highland. The work is among the nearly 100 works that are shown at the retrospective of Rúrí that is on display at the National Gallery from March 2nd to May 6th 2012.
In her lecture Rúrí will discuss her approach on environmental matters and in what light she views the role of the artist. The lecture will be held on Saturday, the 24th of March, at 13:00 and entrance is free of charge.

°°°°°

Myndlistarmaðurinn Rúrí (f. 1951) hefur í nær fjóra áratugi staðið framarlega í fylkingu íslenskra listamanna í gjörningalist, innsetningum, rafrænum miðlum og höggmyndagerð. Hún vakti fyrst athygli fyrir áhrifamikla gjörninga sem höfðu sterka pólitíska skírskotun en verk hennar áttu síðar eftir að þróast í átt að fínlegri og persónulegri myndlist þar sem náttúra og óendanleiki, örskotsstund og tímaleysi voru skilgreind með nýjum hætti með hverfulum verkum.

Hverfulleiki náttúrunnar og hegðun mannsins gagnvart umhverfi sínu hefur lengi verið Rúrí hugleikið viðfangsefni. Rúrí er afdráttarlaus og beinskeytt í verkum sínum og fara skilaboðin tæplega fram hjá neinum þeim sem skoðar verk á borð við Archive – Endangered Waters frá árinu 2003. Verkið var fyrst sýnt í íslenska skálanum á Feneyjatvíæringnum það ár en það samanstendur af járnvirki sem geymir 52 gegnsæjar litskyggnur sem sýna íslenska fossa sem allir voru í hættu vegna áætlana um virkjanir hálendisins. Verkið er á meðal þeirra tæplega 100 verka sem eru á yfirlitssýningu Rúríar á Listasafni Íslands, en hún stendur yfir dagana 2. mars til 6. maí.

Á fyrirlestrinum mun Rúrí ræða með hvaða hætti hún nálgast umhverfistengd málefni og í hvaða ljósi hún sér hlutverk listamannsins. Fyrirlesturinn verður haldinn laugardaginn 24. mars kl. 13:00 og er aðgangur ókeypis.

http://www.ruri.is/